fredag 29 augusti 2008

arv

Klockan är inte ens åtta, lördag morgon, och jag är så ledbruten att jag inte kan sova. Eller, riktigt så farligt är det väl inte. I själva verket är det huvudet som värker mest! Fast benen är ju stela med, förstås. Vi sprang 25 kuperade kilometrar igår kväll, jag och K, och det blev nog lite dåligt med vätska efteråt. Därav huvudvärken, gissar jag.

Om någon undrar varför i all världen man springer 25 km en fredagskväll, så är det bara för att man ska springa Lidingölopp eller Berlin Marathon. Bara roligheter!

...

Apropå ensilaget i förra bloggen så har jag fått flera bildtextförslag. Allt från ligga på rulle och diverse olika halmrundor till Sofia på bal.. Ordvitsar- there's nothing like it!

...

Tidigare i veckan hälsade vi på ursprunget, ja, lilla mormor, alltså. Hon är så rar, och så speedad. Trampa hit, springa dit, pyssla här, greja där. Mamma försöker förgäves få henne att sätta sig en stund, istället skäller mormor på oss; men sätt er nu så tar jag disken! Tyvärr har minnet sprungit henne förbi alldeles, det känns lite sorgligt. Hon har alltid varit så skarp! Men har man levt nittio långa år så kan man faktiskt få lov att ställa samma fråga tio gånger. Eller tjugo.

Vi tog en liten inspektionsrunda kring gården. En av morbröderna hade gjort en brasa veckan innan, så vi stannade och petade i askan (mormor med käppen, vi andra med skospetsarna). Tripptrapptrull, tre generationer brungrönögda. En kroknad, en mittemellan och en lång, rank. Jag tänker, tiden flyger, snart är det jag som står där, krokig och glömsk.

Vi tittar på foton med, från 30-talet. Då var mormor ung och rak. Bland systrarna, med hästen, i sommarklänning, konstig baddräkt, hatt.. På tur i Stockholm, i finkappa och blanka strumpor, och de där skorna, de som jag har i min garderob nu, någonstans. I vissa vinklar är vi skrämmande lika, jag måste titta igen. Va, är det jag som sitter där? Från sidan; den böjda näsan, pannan, och kinderna, när vi ler. Och ögonen, förstås. Det är ganska häftigt.

i Esbjörbyn

.

Men nu måste jag nog äta frukost igen, jag är så hungrig.

Inga kommentarer: